02
2016

Pierwszy krok do sukcesu cz. 1

Autor: StepONE

3,2,1…START! W końcu nadszedł ten dzień. Pierwszy dzień w drodze po nową sylwetkę i zdrowie. Wreszcie po wielu tygodniach ciężkiej walki i namawiania samego siebie postanowiłeś zrobić krok na przód i dokonać kolejnej zmiany w swoim życiu. I nagle w głowie pojawia się pytanie: od czego właściwie zacząć? Jaki powinien być mój pierwszy krok? Jakie podjąć działania, aby efektywnie wprowadzić zmiany?

STEP ONE: Zacznij od siebie.

Bardzo ważne jest, aby dokładnie poznać swojego przeciwnika- siebie. Słuchanie własnego ciała powinno stać się dla Ciebie czymś naturalnym- codzienną aktywnością. Nie jest to jednak takie proste jak mogłoby się wydawać. Organizm wysyła nam wiele sygnałów, których należy szukać w ciągu dnia. Do większości z nich zdążyliśmy się już przyzwyczaić, dlatego nie zwracamy na nie uwagi. Warto jednak poświęcić chwilę na zastanowienie się i analizę tego jak naprawdę się czujemy. Na co przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę?

Sygnały z mózgu: poziom energii w ciągu dnia, zdolność do koncentrowania się na wyznaczonych zadaniach, jakość snu, nastrój, samopoczucie, odczuwanie stresu, motywacja i chęci do działania,

Sygnały fizyczne: bóle głowy, osłabienie, zmęczenie, bóle brzucha, biegunki, zaparcia, wzdęcia oraz inne objawy ze strony przewodu pokarmowego, bóle serca, stawów, kości, problemy ze skórą czy cyklem miesiączkowym u kobiet.

Przeanalizuj kilka swoich poprzednich dni, być może zauważyłeś którykolwiek z wymienionych objawów u siebie? Jeśli tak, zareaguj już dziś. Pamiętaj, że jedzenie to nie tylko potrzeba fizjologiczna jaką jest zaspokojenie głodu, ale spełnia również inną ważną funkcję- może leczyć jak i szkodzić. Zaobserwuj, które produkty Ci nie służą i natychmiast wyeliminuj je ze swojego jadłospisu. Zadbaj o to, aby to co jesz na co dzień było dobrze tolerowane przez Twój organizm i nie zapominaj, że to co pomogło Twojej sąsiadce nie koniecznie pomoże i Tobie. Jeżeli często jesteś zmęczony może okazać się, że masz niedobór witaminy D3, brak ochoty na śniadanie może świadczyć o insulinooporności, a nawracające zaparcia sugerują sprawdzenie poziomu hormonów tarczycy. Aby potwierdzić swoje obserwacje warto wykonać pakiet podstawowych badań. Wśród nich możemy wyróżnić: morfologia krwi z rozmazem ręcznym, mocz, lipidogram (cholesterol całkowity, trójglicerydy, HDL, LDL), funkcje tarczycy i wątroby, cukier i insulina na czczo, poziom witaminy D3, B12, kwasu foliowego, homocysteiny oraz kilka innych. Otrzymane wyniki warto skonsultować z dietetykiem, który pomoże Ci odpowiednio je zinterpretować i dopasować żywienie do Twojego aktualnego stanu zdrowia. I pamiętaj, że szanowanie własnego ciała jest fundamentem niezbędnym do osiągnięcia pełnego zdrowia.

Kolejne kroki już wkrótce.