03
2016

Pierwszy krok do sukcesu cz. 2

Autor: StepONE

STEP TWO: Zmiana = zamiana?
Każdej zmianie w naszym życiu towarzyszy szereg emocji – od lęku i niepokoju do ekscytacji. Aby efektywnie dokonać zmiany zacznij od swojego sposobu myślenia. To właśnie on sprawia, że postępujesz w określony sposób. Przede wszystkim uświadom sobie co tak naprawdę chcesz osiągnąć i co skłoniło Cię do podjęcia takiej decyzji. Określ jasno swój cel i osadź go w czasie (pamiętaj żeby był możliwy do osiągnięcia). Cel końcowy jest bardzo ważny, jednak na początek warto podzielić go na kilka małych i zacząć od tego, który możemy osiągnąć najszybciej. Takie działanie nazywamy metodą małych kroczków. Pomaga nam utrzymać motywację na stałym poziomie i doceniać mniejsze sukcesy. Zapobiega również szybkiemu zniechęceniu, które może nastąpić na skutek wprowadzenia dużej ilości zmian naraz. Gdy przystępujesz do nowego zadania zastanów się również jakie zasoby będą Ci potrzebne. Z pewnością będziesz chciał pozbyć się kilku swoich wad. Warto wypisać je wszystkie na kartce, a następnie znaleźć ich przeciwieństwa. Przeanalizuj dokładnie, których z wymienionych wad przyjdzie Ci pozbyć się najłatwiej, zamień je na cechy pozytywne i zacznij powoli wprowadzać do swojego życia. Na początku nie będzie to łatwe jednak z czasem staną się dla Ciebie codziennością.

STEP THREE: Wiem, że nic nie wiem
Skoro już wiesz co chcesz osiągnąć niezbędna będzie Ci wiedza na ten temat. Zdrowe odżywianie wiąże się z zamianą starych nawyków żywieniowych na nowe i nie ma nic wspólnego z drastycznym ograniczaniem kalorii czy poszczególnych makroskładników w diecie. Bazując jedynie na zmniejszeniu kaloryczności zapominamy o dostarczeniu sobie odpowiednich ilości składników mineralnych, witamin, pełnowartościowego białka, dobrej jakości tłuszczu czy węglowodanów złożonych. Pamiętaj, aby jedzenie, które wybierasz było przede wszystkim możliwie jak najmniej przetworzone. Stawiaj na jakość, a nie ilość. Lepiej zjeść trzy razy w tygodniu mięso dobrego gatunku, niż spożywać codziennie kurczaka o nieznanym pochodzeniu. Regularność posiłków? Tak, ale z głową. Najważniejsze jest, aby stosować powtarzalny schemat. Nieprawdą jest, że powinniśmy zmuszać się do jedzenia 5 posiłków dziennie co 2-3 godziny. Natomiast ważne jest, aby codziennie spożywać podobną ich ilość oraz mniej więcej o tej samej porze. W takim wypadku zazwyczaj nawet 3 posiłki będą się sprawdzały. Odrzuć cukier rafinowany. Jeżeli od czasu do czasu zjesz coś zawierającego biały cukier (soki, słodzone napoje, wyroby cukiernicze, batony, słodycze) nie stanie się nic złego. Jednak takie zachowanie nie powinno stać się Twoją rutyną. Natomiast spożywanie naturalnego cukru zawartego m.in. w owocach jest bezpieczne. Te kilka prostych wskazówek daje trwalsze efekty niż wszelkiego rodzaju ograniczające diety. Najważniejsze to znaleźć dla siebie złoty środek, zachować umiar i indywidualnie dopasować jadłospis do swoich potrzeb. Więcej na temat zdrowego odżywiania dowiesz się w kolejnych artykułach na blogu.

STEP FOUR: Czas nie goni nas
Efektywne wprowadzanie zmian wiąże się z dbaniem o ich trwałość. Musimy pamiętać, aby nie wdrażać ich zbyt szybko. Pospieszne zmiany mogą stać się zbyt dużym obciążeniem dla Twojego organizmu. Należy również pamiętać, że nasze działania mają przynosić pozytywne rezultaty. Natomiast nawet najlepsze zmiany wprowadzone zbyt szybko, mogą mieć negatywne skutki. Modyfikacje wprowadzaj powoli, ALE nie zwlekaj z tym do jutra. Odkładając pewne rzeczy w czasie zwyczajnie o nich zapominamy, a ich wartość staje się dla nas mniejsza. Podejmij działanie już dziś. To co, zaczynamy?