03
2016

Cele treningowe cz. 1 – nie trenuj bez celu

Autor: StepONE

Stało się – zaczynasz trenować! Dlaczego? Zapewne chcesz coś zmienić. Jesteś TU, a chcesz być TAM. Chcesz przejść z punktu A do punktu B. Ten punkt to Twój cel, do którego będziesz podążać. Wybrany świadomie lub nieświadomie na pewno istnieje w Twojej głowie. Chcesz go osiągnąć… i osiągniesz. Tylko musisz go nazwać, zdefiniować i zacząć stawiać kroki w jego kierunku. Konsekwentnie, dzień po dniu, krok po kroku podążać w stronę obranego celu. To stawianie kolejnych kroków to metoda treningowa, która niezależnie od wybranego celu zawsze składa się z trzech elementów:

  1. DIETY – odpowiedniej do wybranego celu
  2. TRENINGU – odpowiedniego do wybranego celu
  3. ODPOCZYNKU

Zatrzymajmy się na chwilę zanim przejdziemy do celów treningowych. Dlaczego dieta jest tak ważna, że została wymieniona na pierwszym miejscu? Bo od niej zależy 60-70% sukcesu. Odżywiając organizm dajesz mu paliwo. Tylko właściwe paliwo pozwoli Tobie ruszyć w stronę celu. Bez paliwa nigdzie nie dojedziesz. Gdyby tylko samym treningiem można było osiągnąć cel np. w postaci imponującej muskulatury kluby fitness byłyby pełne pięknie zbudowanych mężczyzn i kobiet. A tak nie jest. Są osoby latami drepczące w miejscu i możemy śmiało stwierdzić, że najczęściej dzieje się tak z powodu niewłaściwej diety. Dieta potocznie jest rozumiana jako coś tymczasowego. My mówiąc „dieta” mamy jednak na myśli sposób odżywiania organizmu podporządkowany wybranemu celowi treningowemu. Dieta nie ma niczego ograniczać (np. jemy tylko kapustę) ale wręcz przeciwnie – być bogata. Obfitować w składniki odżywcze, aby organizm mógł być silny, zdrowy i odporny. Dieta nie jest na chwilę. Dieta jako główny składnik zdrowego stylu życia pozostaje na zawsze sprowadzając się po pewnym czasie do nieświadomego dokonywania właściwych wyborów – wchodzi w krew.

Wróćmy jednak do sedna. Generalnie liczba możliwych do osiągnięcia, podstawowych celów w treningu fitness jest ograniczona do kilku. Skupimy się na celach „fitness” pomijając cele np. towarzyskie, rozrywkowe i inne, które oczywiście również występują… jako pozytywne skutki uboczne trenowania w klubie fitness 🙂 Podzielimy zatem cele złożone na cele podstawowe, np. „chcę być bardziej atrakcyjna/y” powinniśmy podzielić na „chcę w ciągu miesiąca zredukować o 3% zawartość tkanki tłuszczowej” plus „chcę w ciągu miesiąca rozbudować masę mięśniową o 1kg”. Dlaczego mamy dzielić cel na drobne? Ano dlatego, że do celów złożonych prowadzi kręta droga poprzez kilka celów podstawowych. Nie da się iść na zachód stawiając kroki na wschód. Niezwykle ciężko buduje się masę mięśniową jednocześnie redukując tkankę tłuszczową. Więc do naszego przykładowego celu złożonego dojdziemy w dwa miesiące w każdym z nich realizując inny cel podstawowy. Cele treningowe należy okresowo zmieniać np. przeplatając okresy budowania masy mięśniowej treningami redukcyjnymi. Ale po kolei. Jakie są podstawowe cele treningu fitness?

  1. Redukcja tkanki tłuszczowej
  2. Rozbudowa masy mięśniowej
  3. Poprawa ogólnej kondycji i wydolności organizmu

Jaki cel treningowy wybrać na początek? Dla osób rozpoczynających swoją przygodę z fitness i tych, które wracają po przerwie dłuższej niż 6 miesięcy wybór, jaki rekomendujemy to poprawa ogólnej kondycji i wydolności organizmu. Dzięki treningowi nakierowanemu na ten cel przygotujemy organizm do zwiększonego wysiłku niezbędnego do osiągnięcia bardziej wymagających celów oraz ograniczymy ryzyko kontuzji. Taki ogólnorozwojowy trening powinien trwać około 6 tygodni.

Jakimi metodami osiągać wybrane cele treningowe? Dowiesz się wkrótce. Zapraszamy na naszego bloga do lektury artykułów poświęconych osobno każdemu celowi podstawowemu.