03
2016

CIĘŻKIE POBUDKI? SPRAWDŹ JAK WSTAWAĆ BEZ WŁĄCZANIA DRZEMEK!

Autor: StepONE

Problemy z wybudzaniem, włączanie 10 drzemek w telefonie z rzędu, powrót głodu i spadek energii niedługo po zjedzeniu śniadania. Znasz to skądś? Jeśli choćby jedna rzecz dotyczy Ciebie, w pierwszej kolejności musisz zając się weryfikacją swojej diety, a dokładniej… śniadania. Krąży wiele teorii dotyczących „zdrowego” pierwszego posiłku, więc spróbujmy dziś zweryfikować jedną z nich.

„Najlepszą propozycją na zdrowe – fit śniadanie jest owsianka ze świeżymi owocami”.
Niestety, jest to mit. Mit dla osób na redukcji, czy trenujących wieczorami. Wszyscy dookoła próbują wmówić nam, że solidna porcja węglowodanów zaraz po przebudzeniu doda nam energii na cały dzień, ale to wcale tak nie jest! Weźmy pod lupę wspomnianą wyżej owsiankę i spójrzmy jak zachowa się nasz organizm po jej spożyciu z punktu widzenia fizjologii.

Po 1. KORTYZOL czyli HORMON STRESU – jego największe stężenie obserwuje się po około 30 – 50 minutach od pobudki.

Po 2. INSULINA czyli HORMON ANABOLICZNY (budujący) – największy wyrzut insuliny następuje po spożyciu pierwszego posiłku.

Przy zafundowaniu sobie śniadania składającego się głównie z węglowodanów (płatki, owoce, nabiał) potęgujemy szybki wzrost stężenia cukru we krwi (co skutkuje gwałtownym wyrzutem insuliny przez trzustkę do krwi) i jednocześnie szybki jego spadek. Wzrasta więc nerwowość i tym samym apetyt na węglowodany. Wysoki poziom insuliny blokuje uwalnianie tłuszczu komórkowego w celu zapewnienia energii, w związku z czym organizm musi pobrać energię z pożywienia, czyli następuje ponowne sięgniecie po jedzenie. Jeśli w kolejnym posiłku ponownie sięgniemy po węglowodany, powstanie błędne koło, powodując magazynowanie tłuszczu w komórkach.
Zatem co jeść na śniadanie? Jeśli dobrze tolerujesz jaja, możesz przygotowywać je w przeróżnej postaci, łącząc z warzywami, grzybami, czy dobrej jakości mięsem. Np. jaja sadzone + duszone warzywa + dobrej jakości wędlina bądź omlet z odrobiną mąki kokosowej, boczniakami, cebulą oraz suszonymi pomidorami lub jajecznica na maśle z frankfurterkami, cebulką i świeżymi pomidorami. Kiedy kortyzol funkcjonuje bez wysokiego poziomu insuliny we krwi w naszym ciele rozbijane są trójglicerydy na wolne kwasy tłuszczowe, które wykorzystywane są na energię, powodując szybsze spalanie tłuszczu.
Tak więc jeśli zależy Ci na pozbyciu się tkanki tłuszczowej, a dodatkowo odczuwasz nieprzyjemne dolegliwości wspomniane na początku artykułu, spróbuj wprowadzić do swojego jadłospisu śniadania białkowo – tłuszczowe i poczuj różnicę w obwodach, a przede wszystkim w lepszym samopoczuciu :-)!