05
2016

WĘGLODOWANY NA NOC? DOBRANOC.

Autor: StepONE

Wiele źródeł podaje, że spożywanie węglowodanów na noc sprzyja przyrostowi tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie utrudnia redukcję i utrzymanie prawidłowej masy ciała. Warto uświadomić sobie jednak, że nie tylko kolacje białkowe są jedynym słusznym rozwiązaniem. Spożywanie posiłków wieczornych składających się głównie z węglowodanów może wręcz przyspieszyć utratę tłuszczu przy jednoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. Jak to działa?

Wydawać by się mogło, że jedzenie dużej ilości węglowodanów przed pójściem spać powoduje przeciążenie przewodu pokarmowego- organizm nie radzi sobie z tak dużą dawką cukru i jego nadwyżkę z łatwością zamienia w tkankę tłuszczową. Wyjaśnienie to wydaje się logiczne, jednak nie bierze pod uwagę innych, ważnych aspektów. Węglowodany stanowią nie tylko źródło energii, ale również wpływają na funkcjonowanie wielu hormonów odpowiadających za regulację gospodarki energetycznej organizmu. Do takich hormonów należy m.i.n. leptyna. Wpływa ona na zmniejszenie łaknienia, redukcję masy ciała oraz pobudza wzrost wydatku energetycznego. Jej poziom we krwi w ciągu dnia związany jest z rytmem dobowym- największa ilość pojawia się między północą, a godzinami rannymi. Jednak poprzez przesunięcie spożywania węglowodanów na godziny wieczorne jest możliwe zmodyfikowanie rytmu dobowego wydzielania leptyny. W takim wypadku jej szczyt przypada na godziny około południowe. Powoduje to większe uczucie sytości w ciągu dnia, zmniejsza chęć na jedzenie i prowadzi do większego wykorzystania energii z dostarczonego pożywienia.

W jakich sytuacjach węglowodany na noc będą najlepszym rozwiązaniem:

  • po wieczornym treningu,
  • u osób, które mają problemy z tarczycą,
  • przy stresującej pracy,
  • kiedy masz zbyt małą ilość snu, co powoduje wyczerpanie organizmu,
  • jeżeli nie dojadasz,
  • w niektórych przypadkach u osób z cukrzycą (aby zapobiec nocnej hipoglikemii),
  • u osób z marskością wątroby (wieczorny posiłek węglowodanowy).

Spożywanie kolacji bogatej w węglowodany jest szczególnie dobrym pomysłem dla osób robiących intensywny trening wieczorem. Węglowodany po treningu sprzyjają regeneracji mięśniowej- uzupełniają utracone zapasy glikogenu, a także zmniejszają poziom kortyzolu (hormon stresu) we krwi. Ilość kortyzolu w ciągu dnia naturalnie spada, dlatego jedząc węglowodany po wieczornym treningu działamy wraz z jego naturalnym dobowym rytmem. Zatem wieczorny posiłek węglowodanowy przyczynia się również do lepszej jakości snu, a co za tym idzie regeneracji potreningowej.

Pamiętajcie jednak, żeby szczególną uwagę zwrócić na ogólną ilość węglowodanów w ciągu dnia – wiele osób je ich zbyt dużo. Czy węglowodany na noc sprawdzą się u każdego? Bardzo istotne w tym wypadku są czynniki indywidualne, od których zależy zasadność wprowadzenia węglowodanów na noc. Dodatkowo, żeby węglowodany były dobrym wyborem na noc, należy zawsze zadbać o ich jak najlepsze źródła 🙂