05
2016

30 min Les Mills GRIT® CARDIO – HIIT w laboratorium

Autor: StepONE

Les Mills GRIT® CARDIO to prawdziwy ogień fitnessu, w którym płonie tłuszcz oraz hartują się kondycja i układ sercowo-naczyniowy – rzućmy jednak okiem na ten rodzaj treningu z perpektywy naukowej.

Trenować długo czy intensywnie?
Co to znaczy, kiedy mówimy “trenuj”? Lepszy jest energiczny spacer, czy też powinniśmy ćwiczyć do utraty tchu? Same wytyczne co do potrzeby regularnej aktywności są jasne. Lekarze, specjaliści i trenerzy zalecają trening o mieszanej intensywności 3-5 razy w tygodniu, aby skutecznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Nie ma jednak jasnej recepty co do intensywności samych ćwiczeń.

Badania przeprowadzone przez Les Mills
Postanowiliśmy sprawdzić jak wpływa na nasz organizm trening typu HIIT (High Intensity Interval Training – Trening interwałowy o wysokiej intensywności), czyli forma treningu fizycznego polegająca na przeplataniu krótkich okresów bardzo intensywnego wysiłku krótkimi okresami wysiłku umiarkowanego. Przeprowadzono dwa badania w The Pennsylvania State University pod kierunkiem dr Jinger Gottschall, profesor kinezjologii. Każde z badań trwało sześć tygodni. W jednym uczestniczyło stu aktywnych dorosłych (kobiet i mężczyzn), którzy już byli stałymi uczestnikami zajęć kardio poprawiających wytrzymałość i wydolność układu krążenia oraz uprawiali regularnie piłkę nożną. Podzielono te osoby losowo na 2 grupy dla porównania wyników. Obie grupy miały trenować 5 razy w tygodniu z różną intensywnością.

Trening pierwszej grupy (wysoka intensywność):

  • 2 x w tyg LES MILLS GRIT®SERIES – HIIT zajęcia trwające 30 minut
  • 2 x w tyg zajęcia kardio
  • 2 x w tyg zajęcia siłowe

Trening drugiej grupy (umiarkowana intensywność):

  • 3 x w tyg zajęcia kardio
  • 2 x w tyg zajęcia siłowe

Na początku i na końcu testu pobrano od uczestników dane fizjologiczne oraz dane mięśniowo – szkieletowe.
Badania wykazały, że 30min LES MILLS GRIT® SERIES – HIIT jest kluczem do sprawności fizycznej i zdrowotnej. Wśród uczestników pierwszej grupy w porównaniu z grupą drugą, u trenujących nastąpił większy spadek masy ciała oraz stężenia trójglicerydów we krwi, co pozytywnie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Efekt podwyższonego metabolizmu kwasów tłuszczowych okazał się utrzymywać od kilku do nawet kilkunastu godzin po zakończonym treningu, co prowadzi do zwiększonego i bardziej efektywnego spalania tkanki tłuszczowej nawet po zakończeniu ćwiczeń! Uczestnicy z pierwszej grupy wykazali również ogromną poprawę w tolerancji glukozy oraz w zużyciu VO2 max (maksymalne zużycie tlenu).

Konsekwencje badań
W oparciu o zasady HIIT i dowody naukowe będące wynikami badań laboratoryjnych stworzono LES MILLS GRIT ™, czyli zajęcia fitness oferujące bezpieczne i praktyczne zastosowanie wysokiej intensywności ćwiczeń. Jedną z najważniejszych cech HIIT jest to, że nie tylko umożliwia przełamać rutynę w treningu siłowym, ale również pomaga przezwyciężyć efekt plateau. Oznacza to, że osobom o dobrym poziomie sprawności układu krążenia i wytrzymałości, HIIT pomoże zmniejszyć czas treningu i tym samym nadal poprawi ich wydajność.
Przesłanie jest jasne dla wszystkich: to nie długość, ale intensywność treningu sprawia, że jest on bardziej efektywny.