07
2016

DIETA CZY TRENING, CO JEST WAŻNIEJSZE?

Autor: StepONE

Nr 1. Sposób odżywiania wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu.

Nr 2. Aktywność fizyczna ma działanie prozdrowotne.

Powszechnie wiadomo, że oba te twierdzenia są prawdziwe i doskonale udokumentowane. Jednak gdyby położyć je po obu stronach wagi i zważyć, które z nich przechyliłoby szalę na swoją stronę? Odpowiedź jest prosta: nie ma jednego bez drugiego.

Zarówno aktywność fizyczna, jak i motywacja do treningów może być różna. Niezależnie od tego czy naszym celem jest utrata masy ciała, wyrzeźbienie sylwetki, wzrost masy mięśniowej czy po prostu zwiększenie wytrzymałości i lepsze samopoczucie, właściwie zbilansowana dieta jest nieodłącznym elementem uzupełniającym. Dokonanie znaczących zmian w naszej sylwetce jedynie za pomocą ćwiczeń jest niewiarygodnie trudne. Oczywiście zdarzają się wyjątki, którym się to udało, ale statystycznie rzecz biorąc na jednego takiego szczęśliwca przypadają setki innych, dla których sam ruch to za mało. Błędna opinia, że aktywność fizyczna wystarczy, wzięła się z przekonania, że w procesie odchudzania chodzi jedynie o kalorie i ich ujemny bilans. Sprawa jest jednak dużo bardziej skomplikowana. Podczas zwiększonego wysiłku fizycznego zmienia się zapotrzebowanie na makroskładniki (białka, tłuszcze, węglowodany), składniki mineralne i witaminy. Dlatego o tyle o ile nasz organizm dysponuje dodatkową energią (zmagazynowaną w postaci tkanki tłuszczowej) i w momencie kryzysu energetycznego podczas treningu jest w stanie ją wykorzystać, o tyle witamin, białek czy pozostałych makro i mikroskładników nie posiadamy na zbyciu. Co powoduje, że musimy dostarczyć ich odpowiednio zwiększoną ilość. Co natomiast z osobami, które chcą zbudować masę mięśniową? U takich osób wydatek energetyczny w postaci wysiłku fizycznego również powoduje wzrost zapotrzebowania m.in. na aminokwasy, z których zbudowane są mięśnie oraz pozostałe makro i mikroskładniki. Jeśli nie dostarczymy ich w odpowiedniej ilości, najzwyczajniej w świecie mięśnie nie urosną. Dlatego zgodnie z przedstawionymi przykładami należy zapomnieć o teorii, że same ćwiczenia bez zmiany sposobu odżywienia dadzą satysfakcjonujący efekt.

Drugą kwestią jest spalanie kalorii podczas treningu. Wbrew pozorom nie tak łatwo jest spalić jednego batonika. W zależności od intensywności i rodzaju ćwiczeń może to zająć nawet ok. 30-40 minut (1 baton snickers = 260 kcal, a żeby go spalić osoba o wadze 60 kg musiałaby biegać w tempie 7,5 km/h przez ok. 35 min). Dodatkowo dużo osób jest przekonanych, że aktywność fizyczna uprawnia je do zjedzenia czegoś ‘ekstra’. Bo przecież skoro spaliłem 500 kcal to teraz nic się nie stanie jak uzupełnię je za pomocą hamburgera. Owszem trening daje możliwość zjedzenia większej porcji, ale produktów wartościowych (np. mięso, warzywa, kasze), a nie byle czego.

Podsumowując, sposób odżywiania wpływa nie tylko na nasze zdrowie i samopoczucie, ale również warunkuje skuteczność wykonywanych przez nas treningów. A efekty naszych ćwiczeń są zdecydowanie szybciej widoczne przy stosowaniu odpowiednio dobranego planu żywieniowego.