07
2016

Rozgrzewka przed treningiem

Autor: StepONE

Rozgrzewka przed treningiem na siłowni

Wiele osób – zwłaszcza rozpoczynających swoją przygodę na siłowni – lekceważy rozgrzewkę przed treningiem, gdyż nie widzą większego sensu w jej wykonywaniu. Jest to spory błąd, a przekonać o tym można się niestety w sposób bolesny, dlatego też polecamy niniejszy artykuł wszystkim tym, którzy dotychczas nie rozpoczynali treningu od rozgrzewki.

Dlaczego rozgrzewka przed treningiem jest ważna?

Przede wszystkim rozgrzewka chroni nasze ciało przed kontuzjami. Ktoś może stwierdzić: „Ćwiczę bez rozgrzewki od dłuższego czasu i nigdy nie miałem kontuzji”. Faktycznie, nie jest tak, że nie rozgrzewając się musimy od razu nabawić się poważnych dolegliwości. Jednak za każdym razem, gdy nasze stawy i mięśnie nie są rozgrzane, systematycznie uszkadzamy je, aż w końcu może dojść do kontuzji, która nie dość, że będzie bolesna, uniemożliwi trenowanie, to jej leczenie może zająć sporo czasu, a kontuzjowany staw czy mięsień może być podatny na uszkodzenia nawet do końca życia. Może zatem lepiej poświęcić 15 minut przed treningiem na rozgrzanie?

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Nie ma jednej idealnej rozgrzewki dla każdego człowieka i przed każdym rodzajem treningu. Są jednak podstawowe zasady, które sprawdzą się w każdej sytuacji. Przede wszystkim bierz pod uwagę jakie partie ciała będą narażone na szczególne obciążenie w trakcie planowanego treningu. Na rozgrzaniu tych części ciała powinno się skupić.

Cardio

W tej właśnie strefie rozpocznij swoją rozgrzewkę. Skorzystaj z roweru stacjonarnego lub bieżni. Pamiętaj, że celem nie jest wykonanie treningu cardio, a jedynie „rozruszanie” układu krwionośnego. Najprościej rzecz ujmując – trzeba się spocić, ale nie należy się przesadnie zmęczyć.

Rozgrzej stawy i mięśnie

Pamiętasz jeszcze rozgrzewki z lekcji WF-u? Wykonanie tych pozornie błahych ćwiczeń jest dobrym pomysłem. Pamiętaj jednak, żeby rozciąganie statyczne zostawić na koniec treningu – wykonywanie tych ćwiczeń w trakcie rozgrzewki może tylko zaszkodzić. W dalszej kolejności rozgrzej te partie mięśni, które będą zaangażowane w trening. Zamierzasz wyciskać na klatkę piersiową? Wykonaj najpierw kilka powtórzeń samym gryfem, stopniowo dokładaj obciążenie zmniejszając ilość powtórzeń, aż w końcu dojdziesz do właściwego obciążenia, na które twoje mięśnie będą już przygotowane.

Nadal nie wiesz jak właściwie podejść do rozgrzewki?

Pamiętaj, że dobrym pomysłem dla osób początkujących jest odbycie treningów z trenerem personalnym – nawet jeżeli będzie ich kilka, to uzyskasz wiedzę, dzięki której będziesz ćwiczyć bezpiecznie i szybciej uzyskasz zamierzone efekty. Spytaj w klubie o numer telefonu trenera personalnego i umów się na pierwszy wspólny trening – z pewnością się nie zawiedziesz.